Waarom je niet afvalt: 5 redenen waarom je niet afvalt!

Laten we eerste bij de basis beginnen. Afvallen doen we door in een energietekort te zitten. Dit kan gedaan worden door minder te eten of je verbranding zo te verhogen waardoor je in een calorie tekort zit. Je hoort vast vaak om je heen “ik heb alles al geprobeerd, maar niks lukt”, “ik weet niet waar ik moet beginnen” en “ik eet toch gezond!? Waarom val ik niet af”.  Al deze uitspraken ben ik als professional al 100 × tegengekomen vaak weet je wel wat gezonde voeding is, maar niet hoe het toe te passen en de juiste hoeveelheid ervan te nemen. Hier onder geef ik je 5 redenen waarom je niet afvalt en wat je zou kunnen doen om dit toch te laten gebeuren.

1. Je zit nog steeds in een calorie overschot. 

Vaak is het zo bij mensen die niet afvallen dat ze in een overschot aan energie zitten. Ander woord voor energie is het aantal kcal dat je per dag tot je neemt. Is dit meer dan dat je verbrand dan val je simpel weg niet af. Voorbeeld: Job moet 3000 kcal per dag eten om op gewicht te blijven om af te vallen moet hij 2900 kcal gaan eten in week 1. In week 2 2850 kcal omdat je constant houding van je lichaam wil tegengaan. Zo zet je dit een aantal weken en maanden door tot dat je op het gewicht bent waar jij van droomt. Disclaimer niet iedereen is hetzelfde, elk persoon heeft een andere kcal behoefte en een ander activiteitenniveau.

2. Je hebt jouw behoefte nog niet berekend.

Het berekenen van jouw behoefte is het meest belangrijke wat je kunt doen voordat je gaat starten met het afvallen of aankomen van lichaamsgewicht. Doordat je erachter komt wat jouw verbranding is, kun je het toepassen op jouw leefstijl. Hoe bereken je dit? Je kunt dit doen door middel van kcal behoefte berekening die overal te vinden is op het internet of contact te zoeken met mij. Dan reken ik het voor je uit en geef ik je advies op maat.

3. Je onder registreert consistent te weinig voeding.

Onder registreren is de meest voorkomende fout die gemaakt wordt met het bijhouden van voeding door middel van een app “myfitnesspall, foodz”. Dit gebeurt vaak door dat je de voeding niet goed afweegt of je het zelf niet goed inschat. “Meten is weten;)”. Doe je dit consistent op langer termijn dan eet je dus elke dag dus meer dan je denkt, wat ervoor zorgt dat je nog steeds niet afvalt. Want zoals net ook aangegeven bij kopje 1. Een tekort is de enige manier om af te vallen en als je dat tekort aanvult met eten dat je niet bijhoudt, gebeurt er nog steeds niks.

4. Je hoort te veel verschillende verhalen/diëten.

Vaak hoor je wel van je buurvrouw/buurman of een andere bekende dat ze gestart zijn met een dieet. Dit kan een Ketogeen dieet zijn, of Fajah Lourens killerbody dieet, crashdieet of zelfs sap kuren. Al deze diëten hebben een ding gemeen. Dat is dat ze jou in een energietekort zetten met andere woorden wat we net hebben besproken in kopje 1. Maar is dit dan niet goed? Nee, want het is niet houdbaar. Wat dit betekent, is dat het werkt op korte termijn, maar niet op langer termijn. Als je bezig bent je voeding/leefstijl dan wil je dat dit houdbaar is op langer termijn door kleine stappen te zetten en niet te gaan crash-diëten. Voeding en leefstijl kan ook leuk zijn en dat doen we niet door te crashen naar 1000 kcal of zelfs minder per dag…. Daarnaast heeft je lichaam de voedingsstoffen en de energie die bij jouw behoefte past nodig om goed te functioneren en herstellen.

5. De vicieuze cirkel.

De vicieuze cirkel sluit mooi aan bij kopje 4. De vicieuze cirkel houdt in dat je op hetzelfde spoor blijft rijden als je bijvoorbeeld een crash dieet volgt. Misschien herken je dit wel: je let van maandag tot vrijdag perfect op je voeding, maar in het weekend eet je alles wat los en vast zit doordat je jezelf hebt weerhouden dat 5 dagen niet te doen. Je zegt tegen jezelf dat je het verdient want je hebt het 5 dagen vol gehouden. Maar maandag ochtend sta je op de weegschaal en zie je dat het gewicht niet gedaald is, maar gestegen dus je gaat weer als een malle op je voeding letten van maandag tot vrijdag want je hebt namelijk spijt van al dat eten wat je in het weekend hebt gegeten. Dit is de wel bekende vicieuze cirkel in vakje gezondheid. Nou wat kun je hieraan doen? Direct stoppen met je crash-dieet en beginnen bij stap een van dit Blog en van uit daar je plan uitzetten. Heb je hier professionele hulp bij nodig en ben je klaar voor een echte transformatie die je leven gaat veranderen kun je altijd contact met mij zoeken. “Coach Job”

 




Comments (1)
  1. Cheapest eBooks Store Reply

    Very soon this site will be famous amid all blogging and site-building viewers, due to it’s nice articles or reviews


Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *